z udziałem Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego
Pana Jacka Protasa oraz Burmistrz Giżycka Jolanty Piotrowskiej.
Realizacja przedsięwzięcia jest współfinansowana
ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury
na lata 2007-2013.
Podczas uroczystości, która odbędzie się w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego przy al. 1 Maja 14 (parter), nastąpi również podsumowanie
X Jubileuszowych Giżyckich Regat Żeglarskich „Rząd – Samorząd”.
Projekt pn. „Budowa portu pasażerskiego EKO-MARINA w Giżycku"
współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007-2013
Teren przeznaczony pod EKO-MARINĘ znajduje się w Giżycku pomiędzy molem spacerowym nad jez. Niegocin a torami kolejowymi. Ekomarina leży przy głównej trasie spacerowej Giżycka, jaka może powstać pomiędzy terenami turystycznymi nad jez. Kisajno, a Borowem nad jez. Niegocin.
Lokalizacja inwestycji
24 lutego 2009 r. Zarząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego jako Instytucja Zarządzająca Regionalnym Programem Operacyjnym Warmia i Mazury na lata 2007-2013, podjął uchwałę w sprawie wyboru projektu pn. „Budowa portu pasażerskiego EKO-MARINA w Giżycku” do dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007-2013 z konkursu 01/08/5.1.4.
Całkowity koszt przedsięwzięcia wynosi 19 998 999,99 zł. Dofinansowanie w wysokości 9 403 520,09 zł (50% wydatków kwalifikowanych) pozyskano ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007-2013.
Wniosek o dofinansowanie projektu został złożony przez Gminę Miejską Giżycko 2 grudnia 2008 r. w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Warmińsko – Mazurskiego w Olsztynie. Projekt przeszedł pozytywnie ocenę formalną, merytoryczną (przy ocenie merytorycznej uzyskał 79 pkt. na 80 możliwych) oraz strategiczną, przy której otrzymał 97 pkt. na 100 możliwych.
Wizualizacja EKO-MARINY
Realizację projektu zaplanowano na luty 2009 r. (ogłoszenie przetargu na nadzór inwestorski). Inwestycja zakończy się w październiku 2010 r. (termin rzeczowego zakończenia realizacji projektu tj. data podpisania ostatniego protokołu odbioru – 29.10.2010 r.).
W Giżycku do 2010 roku powstanie nowoczesny port pasażerski EKO-MARINA z pełnym zapleczem technicznym, sanitarnym, poprawiającym bezpieczeństwo pasażerów oraz przewoźników. Port wybudowany zostanie nad jeziorem Niegocin na terenie obecnego portu „YELLOW”.
Projekt przewiduje:
- wyremontowanie i zmodernizowanie budynku głównego o powierzchni użytkowej 2431,60 m2 (obecny budynek dawnej hali „Mamr”, który zostanie poddany adaptacji i rozbudowie ma powierzchnię użytkową 950,71 m2) mieszczący sanitariaty, pomieszczenia dla służb zabezpieczających bezpieczeństwo na wodzie, oraz obsługi portu
- wybudowanie sanitariatu o powierzchni użytkowej 412,70 m2
- wybudowanie budynku techniczno – gospodarczego przy sanitariatach – 146,5 m2
- wybudowanie portu pasażerskiego, w którym zostanie stworzonych 136 miejsc dla wieloosobowych jednostek pływających
- uzbrojenie terenu EKO-MARINY w sieć energetyczną i oświetlenie terenu;
- drogi, place wewnętrzne oraz parking na 168 miejsc parkingowych dla samochodów osobowych i 4 dla autobusów
- chodniki o powierzchni użytkowej ok. 2900 m2.
Giżycko i jez. Niegocin z lotu ptaka
Modernizacja i rozbudowa infrastruktury portowej spowoduje poprawę wewnętrznej spójności transportowej oraz rozwój żeglugi śródlądowej na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Dzięki modernizacji i budowie portu poprawi się bezpieczeństwo osób z niego korzystających.
W głównym obiekcie EKO-MARINY znajdować się będą lokale usługowe, sklepy żeglarskie, pomieszczenia WOPR-u, kapitanatu, warsztaty szkutnicze i mechaniczne oraz sanitariaty. Zaprojektowano również tarasy widokowe oraz sale konferencyjne. W obiekcie swoja siedzibę będą miały również organizacje pozarządowe, które w wyniku swoich działań wpłyną pozytywnie na wzrost aktywności społecznej mieszkańców oraz na rozwój sportów wodnych zarówno zimą jak i latem.
Budowa portu otworzy miasto na jezioro, przybliży też Giżycko żeglarzom odwiedzającym port, pozwoli wykorzystać drzemiące w mieście rezerwy związane z możliwością tworzenia miejsc pracy. Przyczyni się do wzrostu ekonomicznej aktywności regionu oraz jego atrakcyjności dla turystów, inwestorów i mieszkańców.
System Wielkich Jezior Mazurskich jest jednym z najbardziej popularnych ośrodków turystyki i zdecydowanie największym ośrodkiem żeglarskim w Polsce. Z turystyką nadzieje na rozwój regionu wiążą zarówno władze lokalne jak i społeczność Mazur. Charakter turystyki mazurskiej jest zdeterminowany atrakcjami, jakie przyciągają gości. Niezależnie od tego, że oferta turystyczna jest stale urozmaicana, koronną atrakcją pozostaje przyroda, a przede wszystkim jeziora.
O znaczeniu presji turystycznej na środowisko może przekonać porównanie liczby mieszkańców stałych z liczbą turystów. W szczycie sezonu na obszarze miast i gmin w całości obejmujących główny szlak Wielkich Jezior Mazurskich przebywa około 120000 mieszkańców i 47000 turystów, z czego ponad połowa (27400) to osoby nocujące na jachtach i polach biwakowych. Jeżeli pod uwagę wziąć obszar zlewni bezpośredniej Wielkich Jezior Mazurskich, to jest on zamieszkały przez 60 tys. osób, a w szczycie sezonu na samych jachtach, polach namiotowych i przystaniach przebywa na nim dodatkowo ok. 26 tys. turystów.
O serwisie | | | Rejestracja | | | Logowanie | | | Aktualności | | | Nasze miasto | | | Kontakt z nami | | | Deklaracja dostępności |