18.12.2014
„Dlaczego burmistrz wydał zarządzenie powielające zapis ustawy?Ustawa mówi wyraźnie-Czynności z zakresu prawa pracy wobec wójta.. . .. lub sekretarz gminy.
Czy nie jest to sprzeczne z zasadami techniki prawodawczej tj.§ 137 rozporządzenia (Dz.U. Nr 100, poz. 908)."
Odpowiedź
W istocie można się zgodzić z przedstawionym poglądem jako, że na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych burmistrz powinien wyznaczyć osobę do wykonywania czynności z zakresu prawa pracy innych niż wyraźnie zastrzeżone dla przewodniczącego rady gminy. Przepis nie ogranicza podmiotowo potencjalnych kandydatów do wykonywania tego typu czynności, przy czym z natury rzeczy w grę wchodzą przede wszystkim osoby zatrudnione na stanowiskach sekretarzy oraz kierowniczych stanowiskach urzędniczych. Gdyby w praktyce zaszła potrzeba dokonania jakiejś czynności z zakresu prawa pracy wobec burmistrza, w sytuacji gdy nie wyznaczył on żadnej osoby do dokonywania tego typu czynności wobec siebie, umocowanie do dokonania takiej czynności posiadać będzie sekretarz, jako swojego rodzaju alter ego burmistrza w stosunkach prawnych wykonywanych w imieniu urzędu. Takie umocowanie sekretarza wynika z ogólnych założeń dotyczących jego statusu w urzędach jednostek samorządu terytorialnego (vide: art. 33 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 5 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych).
Informujemy jednakże, że przedmiotowe zarządzenie ma charakter jedynie praktyczny, informacyjny oraz porządkowy i należy wyłącznie do kategorii aktów kierownictwa wewnętrznego. Istotą tego aktu – odmiennie w stosunku do aktów z zakresu administracji publicznej - jest regulacja kwestii techniczno-organizacyjnych i obejmuje tylko adresatów podporządkowanych organizacyjnie oraz służbowo.
O serwisie | | | Rejestracja | | | Logowanie | | | Aktualności | | | Nasze miasto | | | Kontakt z nami | | | Deklaracja dostępności |