współfinansowany przez Unię Europejską
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
(Program Operacyjny Kapitał Ludzki działanie 9.1, poddziałanie 9.1.2)
www.naszaprzyszlosc.gizycko.pl
Czas trwania projektu:
1.09.2009 - 31.07.2011
Adresatami projektu są:
uczniowie szkół podstawowych i gimnazjalnych w Giżycku
Irena Kwiatkowska
Od września 2009 r. w giżyckich szkołach, czterech podstawowych (Szkoła Podstawowa nr 3, 4, 6, 7) i trzech gimnazjach (Gimnazjum nr 1, 2, 3) realizowany jest projekt „Naszą Przyszłość kształtuje teraźniejszość”, współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Celem projektu jest:
- stworzenie oferty zajęć rozwijających kompetencje kluczowe z uwzględnieniem aktywnego i bezpośredniego obcowania ze sztuką,
- zwiększenie motywacji do dalszego pogłębiania wiedzy, rozwijania talentów i zainteresowań przez uczestnictwo w atrakcyjnych zajęciach pozalekcyjnych,
- zwiększenie dostępności do usług edukacyjnych wykorzystujących nowoczesne narzędzia dydaktyczne.
Rekrutacja została przeprowadzona w szkołach, przez odpowiednie osoby. Można było zgłaszać się również osobiście do szkolnych koordynatorów projektu. Projekt realizowany będzie do lipca 2011 r.
W ramach projektu „Naszą przyszłość kształtuje teraźniejszość” w Gimnazjum nr 2 odbywają się tygodniowo 34 godziny zajęć artystycznych, matematyczno-przyrodniczych i językowych. Łącznie w 15 kołach pracuje 139 uczniów.
Uczestnicy zajęć muzycznych i koła teatralnego przygotowali dotychczas trzy projekty, które później zaprezentowali na forum szkoły: program artystyczny z okazji 10-lecia gimnazjum – „Westchnienie przeszłości” (X 2009), apel z okazji Narodowego Święta Niepodległości (XI 2009) oraz przedstawienie mikołajkowe pt.: „Opowieść Wigilijna” (XII 2009).
Dwa koła dziennikarskie zajmują się redagowaniem gazetki szkolnej Na100latek.
Na zajęciach kreatywnych „Oczyma wyobraźni” uczniowie przygotowują się do udziału w Festiwalu kreatywności w Otwocku. Poprzez zabawę wcielają się w różne role, piszą opowiadania, rozwiązują zadania, rozwijają wyobraźnię.
Młodzież uzdolniona plastycznie zajmuje się głównie robieniem biżuterii. Koraliki z modeliny wkrótce zamienią się na naszyjniki, bransoletki czy kolczyki. Jeden cykl zajęć odbywał się w pracowni ceramicznej, gdzie zapoznano się z różnorodnymi technikami garncarskimi.
Na zajęciach koła matematycznego uczniowie pogłębiają i poszerzają swoją wiedzę z zakresu matematyki. Nie obce są im zagadnienia związane z obliczeniami bankowymi, podwyżkami, obniżkami, stężeniami procentowymi, próbami złota, srebra i różnymi systemami liczenia.
Zainteresowani geografią potrafią obliczyć różnice czasu na Ziemi, wysokość Słońca w różnych szerokościach geograficznych - w różnych porach roku, szerokość geograficzną na podstawie wysokości Słońca, długość geograficzną na podstawie czasu miejscowego, zmianę temperatury wraz z wysokością. Obecnie pracują nad przygotowaniem prezentacji poświęconych niezwykłym miejscom na Ziemi, np.: Wodospady Iquacu, Wyspy Galapagos, Lodowiec szelfowy Rossa.
„Biolodzy” doskonalili techniki mikroskopowania, nauczyli się rozpoznawać podstawowe gatunki drzew po liściach i pokroju , przeprowadzili wiele interesujących doświadczeń, m.in. wpływ czynników na intensywność fotosyntezy , wykrywanie produktów fotosyntezy, badanie czynników niezbędnych do fermentacji prowadzonej przez drożdże, mierzenie pojemności oddechowej płuc. Uczniowie układali jadłospisy dla ludzi o różnych potrzebach pokarmowych. Przygotowywali i spożywali sałatkę owocową wskazując jej walory zdrowotne.
Uczniowie uczestniczący w pracy koła fizycznego samodzielnie przygotowywali proste i trudniejsze doświadczenia, np. wyznaczanie gęstości substancji w różnych stanach skupienia, eksperymentalne potwierdzanie słuszności zasad dynamiki, wyznaczanie bilansu cieplnego, wyznaczanie ciśnienia hydrostatycznego. Ponadto samodzielnie przygotowali prezentacje sylwetek sławnych uczonych w formie pogadanki i plakatu.
Kółko chemiczne to nieustanne eksperymentowanie. Uczniowie z ogromnym zaangażowaniem prowadzili doświadczenia, poszerzając znacznie swoją chemiczną wiedzę, ale najbardziej podobały się te z pogranicza magii i pirotechniki.
W ramach zajęć językowych młodzież szlifuje język angielski i niemiecki. Grupy pracują na różnych poziomach zaawansowania. Większość już teraz sprawnie posługuje się językiem obcym w sytuacjach życia codziennego. Wszyscy rozwijają umiejętność rozumienia ze słuchu, czytania oraz pisania.
21 listopada 2009 r. odbyła się wycieczka do Warszawy, w której wzięło udział 40 uczniów. W programie wycieczki było zwiedzanie Muzeum Narodowego, spacer w centrum stolicy, obiad w restauracji Sfinks i seans filmowy w Multikinie Silver Screen.
Dzięki zakupionym pomocom (podręczniki i ćwiczenia, sprzęt laboratoryjny, kalkulatory graficzne, tablica interaktywna, rzutnik multimedialny, laptop, zestaw filmów dydaktycznych, zestaw nagłaśniający, kamera cyfrowa) i artykułom piśmienniczym praca na zajęciach jest ciekawsza i efektywna, uczniowie są bardziej zaangażowani. Ich wiedza i umiejętności pozytywnie przełożyły się na oceny za I semestr tego roku szkolnego.
Projekt jest spójny z POKL, z celami szczegółowymi priorytetu IX poprzez:
- oddziaływanie szkół na rzecz podniesienia kompetencji kluczowych uczniów w ramach zajęć pozalekcyjnych,
- zmniejszenie dysproporcji w stopniu opanowania kompetencji kluczowych wewnątrz szkół i pomiędzy szkołami
Projekt wykazuje spójność z polityką oświatową prowadzoną w Giżycku w oparciu o Uchwałę nr XXXV/107/05 Rady Miejskiej z dnia 21.10.2005r. w sprawie kierunków rozwoju oświaty w Giżycku w latach 2005-2010.
Autorami i szkolnymi koordynatorami projektu są:
Monika Organ - Gimnazjum nr 1
Irena Kwiatkowska - Gimnazjum nr 2
Iwona Kochanowska - Szkoła Podstawowa nr 4
Tomasz Sztafa - Szkoła Podstawowa nr 6
Joanna Danielczyk - Szkoła Podstawowa nr 7
Elżbieta Poboża - Zespół Szkół nr 1
Biuro Projektu „Naszą przyszłość kształtuje teraźniejszość”
(nadzór i realizacja):
Miejski Zespół Obsługi Szkół i Przedszkoli
al. 1 Maja 14, 11-500 Giżycko
tel.: (087) 428 29 35, fax: (087) 428 29 35,
e-mail: piotr.szulc@gizycko.pl , joanna.rybarczyk@gizycko.pl
informacje i zdjęcia:
szkolny koordynator projektu Irena Kwiatkowska - Gimnazjum nr 2
O serwisie | | | Rejestracja | | | Logowanie | | | Aktualności | | | Nasze miasto | | | Kontakt z nami | | | Deklaracja dostępności |